Pučki pivači KBF-a u varaždinskoj katedrali održali božićni koncert "Svako svita stvorenje, ima sada veselje"
Svetkovina Bogojavljenja u varaždinsku katedralu donijela je poseban glazbeni doživljaj - koncert tradicijskih božićnih napjeva "Svako svita stvorenje, ima sada veselje" u izvedbi vokalnog ansambla Pučki pivači KBF-a pod vodstvom našeg renomiranog etnomuzikologa i dirigenta dr. sc. Joška Ćalete.
Pučki pivači KBF-a u svojih su se nepunih sedam godina postojanja pod budnim umjetničkim, ali i pedagoškim vodstvom karizmatičnog maestra Ćalete isprofilirali u respektabilan i relevantan ansambl za interpretaciju pučke tradicijske glazbe iz svih krajeva Lijepe naše, ostvarujući preko sedamdeset nastupa u zemlji i inozemstvu. Uz pjevanje, njeguju i istraživački aspekt bavljenja ovom umjetničkom granom što njihov rad čini još plodnijim i potpunijim. Činjenica da ansambl, uz nekliko profesionalnih glazbenika, čine mahom amateri (doduše izraženog i postojanog glazbenog talenta i entuzijazma), kompletnu priču oko djelovanja Pučkih pivača čini još više vrijednom divljenja.
Koncerti Pučkih pivača KBF-a redovno su konceptualno oblikovani i kao takvi više nalikuju svojevrsnim meditativnim večerima i duhovnim obnovama, nego "suhoparnoj" definiciji koncerta u užem smislu. Uz napjeve, koncerti donose i molitve, štenja, procesije, stereofoniju i ostala slične dramaturške intervencije kako bi uronjenost u opjevana otajstva bila tim potpunija.
Koncert "Svako svita stvorenje, ima sada veselje" donio je jednako tako 14 napjeva različitih karaktera, a koji su se geografskim porijeklom protezali od Vojvodine, preko Petrinje i Cetingrada pa sve do Hvara i Omiša.
Koncert je otvoren dvama napjevima iz Trnjana "Spustile se zv'jezde" i "Božić, Božić blagi dan". Prvi je izveden procesionaliter, kada je ansambl iz dna katedrale koračao prema prezbiteriju u potpunome mraku osvijetljen samo svijećama, dok su četiri solista podno jelke naviještala duboki tekst koji u radost Božića ucijepljuje i eshatolopku komponentu iz prethodnoga mu adventskoga vremena. Drugi veliki dramaturški zahvat koji je snažno ulovio pažnju publike bilo je pjevanje "u dva kora" kada se ženski dio ansambla odvojio u dvije skupine u prve bočne kapele te najeprije naizmjenično, a kasnije međusobno se preklapajući izveo napjev "U se vrime godišća/godišta" - jedan iz Rame (BiH), drugi iz Supetarske Drage (o. Rab), pri kraju kojih se muški dio ansambla uključio cetingradskim napjevom "Zora je zora" oreći se katederalom, dovodeći publiku u kaleidoskopski trans različitim zvukovnim i interpretacijskim bojama, koje, iako vrlo raznorodne, zajedno čine jedan vanvremenski "krik" hrvatske tradicije u njenoj iskonskoj bîti.
Iako su neki napjevi izdvojeni, svaki od njih donio je poseban vlastiti sentiment te je publika tako imala priliku sve "pristupe" štovanju Novorođenoga Krista - od nježne uspavanke malome Djetešcu, pa sve do radosnog i zanosnog klicanja novorođenomu Kralju i Knezu mira. Vrijedno je spomenuti kako je "dirigentski pult" u izvedbi napjeva "Lubleni Jezušek" preuzeo član ansambla Ivan Buljan koji je navedeni napjev preuzet iz Cithare octochordae obradio i harmonizirao. Ansambl je od prve do zadnje točke bio interpretacijski postojan, siguran i precizan, a potpuna angažiranost i uživljenost u izvedbu kod svakog od "pivača" bila je vidljiva (i čujna). Pod proživljenim umjetničkim vodstvom mo. Ćalete "Pivači" su disali kao jedan ostavljajući publiku u potpuno ispunjenoj katedrali bez daha, koja je prekrasan koncert nagradila višeminutnim pljeskom.
Nakon što se pljesak primirio, u ime Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske biskupije Pučkim pivačima i mo. Ćaleti zahvalu na odazivu na gostovanje uputio je mo. Mislav Lucić, podsjećajući publiku na već bogatu povijest gostovanja Pučkih pivača u varaždiskoj stolnoj crkvi, a ujedno zahvaljujući ocu biskupu i Varaždinskoj biskupiji na potpori razvoju glazbe i kulture općenito. Predstojnik Ureda, mo. Višeslav Jaklin uručio je mo. Ćaleti zahvalnicu i prigodan poklon kao uspomenu na ovo, za sve uključene krasno gostovanje.
Za kraj ove divne meditatvno-koncertne božićne večeri, izvedena je čuvena "Nevijska kolenda" koja je publiku potakla na još jedan dugotrajan gromoglasni pljesak kao znak zahvale izvođačima okrepi duha i uha.
Koncertu je nazočio i varaždinski biskup mons. Bože Radoš koji također nije krio zadovoljstvo koncertom te je izvođače pozvao na prigodno druženje u biskupskom ordinarijatu u prijateljskom ozračju uz razgovor o potencijalnim budućim gostovanjima i suradnjama s Uredom za crkvenu glazbu.
Pučki pivači KBF-a u svojih su se nepunih sedam godina postojanja pod budnim umjetničkim, ali i pedagoškim vodstvom karizmatičnog maestra Ćalete isprofilirali u respektabilan i relevantan ansambl za interpretaciju pučke tradicijske glazbe iz svih krajeva Lijepe naše, ostvarujući preko sedamdeset nastupa u zemlji i inozemstvu. Uz pjevanje, njeguju i istraživački aspekt bavljenja ovom umjetničkom granom što njihov rad čini još plodnijim i potpunijim. Činjenica da ansambl, uz nekliko profesionalnih glazbenika, čine mahom amateri (doduše izraženog i postojanog glazbenog talenta i entuzijazma), kompletnu priču oko djelovanja Pučkih pivača čini još više vrijednom divljenja.
Koncerti Pučkih pivača KBF-a redovno su konceptualno oblikovani i kao takvi više nalikuju svojevrsnim meditativnim večerima i duhovnim obnovama, nego "suhoparnoj" definiciji koncerta u užem smislu. Uz napjeve, koncerti donose i molitve, štenja, procesije, stereofoniju i ostala slične dramaturške intervencije kako bi uronjenost u opjevana otajstva bila tim potpunija.
Koncert "Svako svita stvorenje, ima sada veselje" donio je jednako tako 14 napjeva različitih karaktera, a koji su se geografskim porijeklom protezali od Vojvodine, preko Petrinje i Cetingrada pa sve do Hvara i Omiša.
Koncert je otvoren dvama napjevima iz Trnjana "Spustile se zv'jezde" i "Božić, Božić blagi dan". Prvi je izveden procesionaliter, kada je ansambl iz dna katedrale koračao prema prezbiteriju u potpunome mraku osvijetljen samo svijećama, dok su četiri solista podno jelke naviještala duboki tekst koji u radost Božića ucijepljuje i eshatolopku komponentu iz prethodnoga mu adventskoga vremena. Drugi veliki dramaturški zahvat koji je snažno ulovio pažnju publike bilo je pjevanje "u dva kora" kada se ženski dio ansambla odvojio u dvije skupine u prve bočne kapele te najeprije naizmjenično, a kasnije međusobno se preklapajući izveo napjev "U se vrime godišća/godišta" - jedan iz Rame (BiH), drugi iz Supetarske Drage (o. Rab), pri kraju kojih se muški dio ansambla uključio cetingradskim napjevom "Zora je zora" oreći se katederalom, dovodeći publiku u kaleidoskopski trans različitim zvukovnim i interpretacijskim bojama, koje, iako vrlo raznorodne, zajedno čine jedan vanvremenski "krik" hrvatske tradicije u njenoj iskonskoj bîti.
Iako su neki napjevi izdvojeni, svaki od njih donio je poseban vlastiti sentiment te je publika tako imala priliku sve "pristupe" štovanju Novorođenoga Krista - od nježne uspavanke malome Djetešcu, pa sve do radosnog i zanosnog klicanja novorođenomu Kralju i Knezu mira. Vrijedno je spomenuti kako je "dirigentski pult" u izvedbi napjeva "Lubleni Jezušek" preuzeo član ansambla Ivan Buljan koji je navedeni napjev preuzet iz Cithare octochordae obradio i harmonizirao. Ansambl je od prve do zadnje točke bio interpretacijski postojan, siguran i precizan, a potpuna angažiranost i uživljenost u izvedbu kod svakog od "pivača" bila je vidljiva (i čujna). Pod proživljenim umjetničkim vodstvom mo. Ćalete "Pivači" su disali kao jedan ostavljajući publiku u potpuno ispunjenoj katedrali bez daha, koja je prekrasan koncert nagradila višeminutnim pljeskom.
Nakon što se pljesak primirio, u ime Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske biskupije Pučkim pivačima i mo. Ćaleti zahvalu na odazivu na gostovanje uputio je mo. Mislav Lucić, podsjećajući publiku na već bogatu povijest gostovanja Pučkih pivača u varaždiskoj stolnoj crkvi, a ujedno zahvaljujući ocu biskupu i Varaždinskoj biskupiji na potpori razvoju glazbe i kulture općenito. Predstojnik Ureda, mo. Višeslav Jaklin uručio je mo. Ćaleti zahvalnicu i prigodan poklon kao uspomenu na ovo, za sve uključene krasno gostovanje.
Za kraj ove divne meditatvno-koncertne božićne večeri, izvedena je čuvena "Nevijska kolenda" koja je publiku potakla na još jedan dugotrajan gromoglasni pljesak kao znak zahvale izvođačima okrepi duha i uha.
Koncertu je nazočio i varaždinski biskup mons. Bože Radoš koji također nije krio zadovoljstvo koncertom te je izvođače pozvao na prigodno druženje u biskupskom ordinarijatu u prijateljskom ozračju uz razgovor o potencijalnim budućim gostovanjima i suradnjama s Uredom za crkvenu glazbu.
M. L.
Foto: Mislav Lucić, VIšeslav Jaklin
Foto: Mislav Lucić, VIšeslav Jaklin