Psalmi nadolazećih nedjelja

Izdvojeno

Ured za crkvenu glazbu

Zagrebačka 3
42000 Varaždin
Tel: 042/314 160
Fax: 042/314 169
E-mail: glazba(at)biskupija-varazdinska.hr

Tonovi umiru lagano

Dogodi Vam se često da u svojem radu sa zborom susrećete toliko ljudi koji savršeno znaju čitati notno pismo i sve oznake, vrijednosti nota, lijepo izgovaraju tekst i paze na točnu intonaciju. Tako ste sretni što s njima možete raditi i svladavati mnoštvo skladbi kroz jednu godinu. Bilo kod jednoglasnih pučkih pjesama ili kod šesteroglasnih Palestrininih moteta, dogodi Vam se i da primjećujete kako nešto stalno nedostaje.


Ako je notni tekst točno naučen, intonacija točna, izgovor teksta savršen, interpretacijski elementi u pravo vrijeme na pravom mjestu, pjevači bi mogli i na kompjutorsko natjecanje zborova...Sve ide, ali u prevelikom inzistiranju na točnosti i dobroj interpretaciji, možda ste zaboravili da pred Vama stoje divni muzikalni ljudi, koji u predviđenu skladbu žele unijeti svoju muzikalnu interpretaciju. Ne mora uvijek sve biti kako ste zamislili. Ima još muzikalnih ljudi na svijetu osim Vas. Možda Vam upravo koja drugačije otpjevana fraza otvori neke nove vidike u shvaćanju različitih interpretacija pojedinih glazbenih stilova.


Tempo skladbe nije uvijek određen samo skladateljevom naznakom ili metronomskim jedinicama. Brzinu izvođenja skladbe odredit ćete i prilagoditi prostoru i akustičkim zahtjevima pojedine građevine (kamen, drvo, papir, tepih), kao i broju prisutnih na euharistijskim slavlju ili koncertu. Za razliku od tempa, tonalitet možda nosi drugačije sugestije. Svakako pokušajte uvijek pjevati skladbe u tonalitetu u kojem su pisane. Bolje je pjevati neku drugu skladbu, nego određenu transponirati za interval sekunde, terce ili čak kvarte od osnovnog tonaliteta. Ne zaboravite da svaki tonalitet ima određen glazbeni izričaj i ako skladbu lišite skladateljske zamisli izričaja, možda vapijući psalam ili svečana ulazna pjesma više neće tako zvučati.


Posebnu pozornost obratite na glazbene fraze. Jako je važno oblikovati posljednju notu u frazi. Za nju je potrebno ostaviti dosta daha, izdržati zapisanu notnu vrijednost i pripaziti, što je nažalost svakodnevna pojava, da pjevači ne otpuštaju ostatak zraka baš na toj zadnjoj noti. Nekada to ispada tako čudno i čini Vam se kao da namjerno naglašavaju zadnji ton, a pričesni psalam dobiva borbeni ili ustrašeni izričaj. Otpjevajte s njima prvo taj zadnji ton, pa dva tri tona prije, pa cijelu frazu i, vjerujte, počet će paziti. Ne nadajte se rezultatima odmah, ali ako uspijete, bravo! Kod dugih fraza događa se da zadnji ton, umjesto da nosi melodiju prema novoj frazi, zamre ili umre prije nego je prošla njegova notna vrijednost. Ovdje upotrijebite misao teksta koji će pomoći cjelovitosti izričaja skladbe, bez nepotrebnih prekidanja ili pauza između fraza. Svakako je dobro pri upjevavanju ubaciti i vježbe disanja i održavanja dugog tona. Tako možete riješiti i problem crescenda i decrescenda, kako ne bi došlo do prevelikih neukusnih amplituda. Uspjeh se postiže ustrajnošću i s puno dobre volje, a Vi to svakako imate...


Katarina Jengić